Hoe gaat gastouderopvang precies in zijn werk?
Intake en kennismakingsprocedure
Zodra een vraagouder zich heeft ingeschreven bij De Oppas gaat De Oppas op zoek naar een gastouder die aansluit bij de wensen van deze vraagouder. Na het selecteren van een gastouder vindt er een kennismakingsgesprek plaats. Hier is altijd een medewerker van de Oppas bij aanwezig. In dit gesprek wordt uitgebreid gesproken over alles waar de gastouder en de vraagouder mee te maken krijgen tijdens de opvang. Als de gastouder en de vraagouder, na enige bedenktijd, met elkaar in zee willen kan de opvang beginnen.
Wennen bij gastouder
Voordat een kind bij de gastouder komt is het belangrijk dat het kind een aantal keer komt wennen. Het kind staat in het wenproces centraal. Als alles naar tevredenheid verloopt kan de opvang volgens contract gecontinueerd worden.
Begeleiding
Jaarlijks vindt er een evaluatie over de opvang plaats. Tijdens deze evaluatie worden alle aspecten van de opvang besproken. Van deze evaluatie wordt een verslag gemaakt dat wordt ondertekend door de vraagouder. Daarnaast legt De Oppas jaarlijks een werkbezoek af en voert een risico-inventarisatie uit bij de gastouder. Verder is De Oppas altijd telefonisch en per e-mail bereikbaar voor vragen en begeleiding.
Administratief en financieel
De Oppas zorgt voor de administratieve en financiële afhandeling van de opvang. Zo verzorgt De Oppas de facturen, de uitbetaling van de gastouders en het maken van een jaaropgave.
Meer weten over De Oppas? Neem contact met ons op!