Kwaliteit
Kwaliteit op vele fronten!
Pedagogisch
De Oppas heeft een goed Pedagogisch beleid dat gericht is op de ontwikkeling van uw kind. De opvang in huiselijke sfeer geeft uw kind een veilig en vertrouwd gevoel waardoor uw kind zich makkelijk open zal stellen om zich te ontwikkelen. Door de persoonlijke aandacht en het doen van leuke activiteiten zal uw kind met veel plezier naar de gastouder gaan! Ook kunnen al onze gastouders jaarlijks deelnemen aan leuke kindgerichte cursussen en trainingen.
Professionele gastouders
De Oppas werkt alleen met professionele gastouders die in het bezit zijn van een geldig diploma, kinder-EHBO diploma en verklaring omtrent gedrag. Daarnaast selecteert De Oppas haar gastouders zorgvuldig op kennis en kunde maar ook op haar kindgerichte houding en motivatie. Daarnaast biedt De Oppas regelmatig trainingen aan zoals kinder-EHBO en training meldcode.
Veiligheid en gezondheid
De Oppas doet jaarlijks een risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid bij elke gastouder. Ook worden al onze gastouders jaarlijks geïnspecteerd en goedgekeurd door de GGD. Daarnaast geldt voor elke gastouder een continue screening vanuit de overheid. U kunt ons meest recente GGD rapport vinden bij de links.
Flexibel en servicegericht
De Oppas biedt opvang op maat en dus zoveel mogelijk aangepast op uw wensen. De Oppas kenmerkt zich door haar laagdrempeligheid en servicegerichte houding. Zo kunt u altijd bij ons terecht met vragen of voor hulp.
Heeft u nog vragen? Neem contact met ons op! Wij helpen u graag verder.
Hieronder vindt u het volledige pedagogische beleid van GOB De Oppas.
Pedagogisch beleidsplan De Oppas
Contactgegevens:
Boomstede 86
3608AD Maarssen
Tel. 06-40434664
e-mail: info@de-oppas.nl
www.de-oppas.nl
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 De Oppas
1.1 Inleiding
1.2 Visie
1.3 Oudercommissie
1.4 Toepassing pedagogisch beleid
Hoofdstuk 2 Het Kind
2.1 Waarborgen emotionele veiligheid
2.2 Ontwikkeling persoonlijke- en sociale competentie
2.3 Overdracht waarden en normen
Hoofdstuk 3 Opvangcriteria
3.1 Eisen aan opvanglocatie
3.2 Intake en kennismakingsprocedure
3.3 De gastouders
3.4 Opvang
3.5 Communicatie
Hoofdstuk 1 De Oppas
De Oppas is een geregistreerd gastouderbureau die begeleidt en bemiddelt binnen de kinderdagopvang. Het pedagogisch beleidsplan is voor alle betrokken partijen geschreven. Voor zowel vraag- als gastouders kunnen zij op deze wijze een bewuste keuze maken voor het gastouderbureau De Oppas.
1.1 Inleiding
Om zicht te krijgen op de gevoelens en emoties van kinderen wordt vaak gebruik gemaakt van ontwikkelingsfasen uit de ontwikkelingspsychologie. Over ontwikkelingsfasen bij kinderen (cognitief, motoriek, taal, lichamelijk, enz.) is veel geschreven. Kennis over fasen van ontwikkeling bij kinderen vinden wij belangrijk. Maar wij willen niet dat het een doel op zich wordt. Wij gaan uit van het hier en nu van een kind, en niet waar het kind volgens een ontwikkelingslijn zou moeten zitten.
Het lijkt er soms op dat de aandacht voor het zijn en het welbevinden van kinderen in het nu wat naar de achtergrond geschoven is. Het worden en de ontwikkeling voeren de boventoon. Door de overmatige aandacht voor de ontwikkeling wordt uit het oog verloren dat het heden, het hier en nu, betekenis en waarde heeft. Er wordt te snel naar momenten in de toekomst gewerkt.
1.2 Visie
Binnen De Oppas wordt een sfeer gecreëerd waarin kinderen zich prettig en veilig voelen. Centraal staat het welbevinden van het kind dat een plek nodig heeft om bij te komen, te ontspannen en zich te kunnen ontwikkelen. Zo leert het kind vertrouwen te hebben in eigen kunnen, voor zichzelf op kunnen komen, respect ontwikkelen voor zichzelf en anderen, zelfstandig zijn en sociaal vaardig. Het uitgangspunt is dat dit gebeurt in samenwerking met ouders waarin wederzijds vertrouwen, openheid en respect daarbij belangrijke aspecten zijn.
1.3 Oudercommissie
De Oppas heeft momenteel geen Oudercommissie omdat zij minder dan 50 gastouders heeft die bij De Oppas zijn aangesloten. Een recent gehouden enquête heeft ook aangewezen dat er onder de vraagouders geen behoefte is aan een OC. De Oppas hecht wel heel veel waarde aan communicatie met de vraagouders, hieraan is dan ook een apart hoofdstuk gewijd.
In algemene zin stelt de oudercommissie zich ten doel:
1) De belangen van de kinderen en de ouders die opvang afnemen van De Oppas zo goed mogelijk te behartigen en de ouders te vertegenwoordigen;
2) Te adviseren ten aanzien van kwaliteit;
De Oppas stelt de oudercommissies in de gelegenheid advies uit te brengen over elk voorgenomen besluit dat de organisatie betreft, inzake:
a) De uitvoering van het kwaliteitsbeleid door de houder met betrekking tot:
- aantal kinderen per gastouder
- groepsgrootte
b) Pedagogisch beleid;
c) Voedingsaangelegenheden;
d) Risico inventarisatie veiligheid en gezondheid;
e) Openingstijden;
f) Prijsbeleid
In de oudercommissie zijn ouders van kinderen bij verschillende gastouders vertegenwoordigd. De oudercommissie vergadert op eigen initiatief. Een medewerker van de Oppas kan uitgenodigd worden om bij een vergadering aanwezig te zijn. Er worden notulen gemaakt van de vergaderingen en deze wordt uitgedeeld aan alle ouders.
De doelstelling, bevoegdheden en samenstelling van de oudercommissie worden omschreven in het Reglement van de oudercommissie. Dit reglement is op te vragen bij de Oppas.
1.4 Toepassing pedagogisch beleid
Om het pedagogisch beleid, zoals dat in het pedagogisch beleidsplan staat weergeven, door de gastouder in de praktijk goed te kunnen toepassen heeft De Oppas een aantal manieren waarop zij haar gastouder begeleidt:
· De tweejaarlijkse begeleidingsgesprekken waarbij het pedagogisch beleid een standaard agendapunt is
· Het bieden van trainingen en cursussen waarbij iedere keer aandacht is voor (onderdelen van) het pedagogisch beleid van De Oppas
· Er worden door De Oppas intakeformulieren gehanteerd waarop een aantal pedagogische kwaliteiten staan die met de gastouder worden besproken
· De Oppas is een laagdrempelig werkende organisatie. Dat betekent onder meer dat zij zeer gemakkelijk toegankelijk is voor de gastouder m.b.t. het stellen van vragen en het vragen om adviezen t.a.v. de pedagogische facetten van de gastouderopvang. Dat gebeurt door het afleggen van een bezoekje bij de gastouder, het voeren van een telefoongesprek of een uitwisseling per mail.
Hoofdstuk 2 Zorg voor het kind
Een kind moet zich binnen De Oppas optimaal kunnen ontwikkelen als een individu. Daarbij is het belangrijk dat er een veilige omgeving gecreëerd wordt om ruimte te geven aan de ontwikkeling op de verschillende gebieden.
2.1 Waarborgen emotionele veiligheid
De Oppas gaat in haar visie uit van het hier en nu van een kind. Het welbevinden gaat over dat hier en nu. Als een kind zich goed voelt is het vrolijk, zorgeloos, onderzoekend, ontdekkend en nieuwsgierig. Het voelt zich fijn, veilig en vertrouwd. Het is aan de deskundigheid van de gastouder om, wanneer een kind zich niet lekker voelt (dus een verstoring van dit welbevinden), dit te onderkennen. Dit gebeurt in nauw overleg met de ouders.
Hoe laat je kinderen veiligheid ervaren? Door de nabijheid, duidelijkheid en consequentheid van de volwassene, de opvoeder leert het kind de wereld ontdekken. Daarbij is het punt dat hierin wel een balans moet zijn. Een kind moet vrij kunnen bewegen en kunnen ontdekken maar geen onnodig gevaar lopen. Wij zijn erg gewend en opgevoed in situaties waarbij werd gezegd: pas op, kijk uit, niet doen hoor, je bezeerd je, je kunt heel lelijk vallen, enz. Lief bedoelde opmerkingen, zorgzaam, maar ook zo belemmerend voor de ontwikkelingsdrang van kinderen. Het kind leert van herhaling. Wanneer het zich stoot aan iets zal het de volgende keer wat voorzichtiger doen, of zal het zich nog een keer stoten. Ieder kind leert daarin in zijn eigen tempo.
De vraag is dan ook hoe je daarin een stimulans kunt zijn voor de kinderen, daarbij de veiligheid niet uit het oog verliezen en uitgaan van het vertrouwen dat je in hen hebt. Natuurlijk moet een opvoeder soms wel ingrijpen als het kind niet het overzicht heeft, of het inzicht in het gevaar ontbreekt. Een kind van een jaar dat kruipt, onder de tafel terecht komt en wil staan zal het hoofd stoten en dit blijven doen; een kind van 2 jaar heeft een afgebakend buitenterrein nodig anders loopt het weg. Belangrijk hierin is dat de gastouder zich bewust is van haar rol en zich de vraag stelt: bescherm ik hierin niet onnodig. Het is belangrijk het kind uit te nodigen om te bewegen; het pakt jouw handen en het trekt zich zo omhoog. Op deze manier laat je het kind het eigen lichaam ervaren.
Kinderen leren door te doen, te ervaren. In een vertrouwde en veilige omgeving, waarin de gastouder nabij is. Wanneer een kind zich pijn doet wordt het getroost en kan het van daaruit opnieuw gaan ontdekken. Daarbij is het belangrijk dat het kind wel serieus genomen wordt in zijn emoties. De gastouder dient ondersteuning te bieden bij de basis emoties; angst, boosheid, vreugde en verdriet. Het kind ervaart daarin eigen kracht en mogelijkheden.
Een kind heeft basisbehoeften zoals eten, slapen, aandacht en genegenheid. Binnen het gastouderbureau worden er bepaalde omgangsvormen en regels gehanteerd om aan deze behoeften van het kind te voldoen.
De volgende basisregels dienen bij de dagelijkse handelingen in acht te worden genomen:
- accepteer de eigenheid van het kind, o.a. in ritme
- vertrouw op wat het kind aangeeft graag te willen:
- korter/langer slapen
- minder/meer eten
- veel/ weinig drinken
- reageer geduldig. Bedenk daarbij dat jij zicht hebt op het geheel, zij niet
- laat kinderen je nabijheid voelen
In de verzorging zitten veel contactmomenten. Bij het verschonen van een baby maakt de gastouder contact door te praten, lachen, zingen, aan te raken en te knuffelen. Het verzorgen is daarom meer dan alleen een schone luier geven of bij de peuter na het eten gezicht en handen wassen. In deze handelingen zit contact, nabijheid naar het kind. Het zijn momenten die zich vaker voordoen naarmate een kind kleiner is. Deze verzorgingsmomenten doen zich dagelijks op vele momenten voor, bijvoorbeeld bij het gaan slapen, verschonen, bij eten en drinken, enz.
Risico inventarisatie
Het is essentieel dat een kind bij de gastouder goed verzorgd wordt en zich veilig en geborgen voelt, zowel psychisch als lichamelijk. We volgen daarbij de GGD richtlijnen t.a.v. veiligheid en hygiëne. Daarnaast geldt dat verzorging niet alleen een doel op zich is, maar ook een middel om een kind zich veilig te laten voelen. Een risico inventarisatie wordt jaarlijks uitgevoerd zodat eventuele gesignaleerde risico’s opgelost kunnen worden.
Voorbeelden betreft de richtlijnen t.a.v. veiligheid is dat er bijvoorbeeld geen elektriciteitssnoeren en/of stopcontacten binnen het bereik van een kind aanwezig is, de gastouder let hierop. Dat deur(en) zijn voorzien van veiligheidsstrips en/of deurstop. Of dat een kind tijdens de opvang niet in een te warme of te koude ruimte verblijft, de gastouder let hierop.
Voorbeelden betreft de richtlijnen t.a.v. hygiëne is dat de gastouder op de hoogte is van de maatregelen bij een goede nies- en hoestdiscipline, hiernaar handelt en hierin zelf het goede voorbeeld geeft. Dat de gastouder het speelgoed regelmatig en bij zichtbare vervuiling schoon maakt. Of bijvoorbeeld dat kinderen hun eigen fopspeen gebruiken en deze regelmatig schoongemaakt en
uitgekookt worden.
2.2 Ontwikkeling persoonlijke- en sociale competentie
Zowel in groepsverband als individueel wordt bewust aangesloten op de ontwikkelingsfase waarin het kind zich bevindt, evenals op de volgende ontwikkelingsgebieden: lichamelijke ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, creatieve ontwikkeling en de ontwikkeling van identiteit en zelfredzaamheid
Wij ondernemen diverse activiteiten waarin wij de kinderen kunnen stimuleren in hun ontwikkeling. Dat kunnen creatieve activiteiten zijn, zoals plakken, knippen, kleien en verven, maar ook (kring)spelletjes, (voor)lezen, zingen, vrij spel, tafel dekken, met z’n allen eten, buitenspelen, muziek maken, dansen, opruimen, etc. Het opruimen na een activiteit heeft b.v. een afrondende functie, terwijl het ook als doel heeft het kind al jong te leren zorg te dragen voor zijn omgeving.
De gastouders sluiten aan op de ontwikkelingsfase van het individuele kind en op zijn functioneren in groepsverband. Van hen mogen ouders betrokkenheid bij het wel en wee van hun kind verwachten. Gastouders zijn vanuit hun opleiding en/of ervaring deskundig op het terrein van ontwikkelingsfasen Het beschrijven van de ontwikkelingsfasen past niet in onze visie van individuele benadering van een kind. Wij observeren, interpreteren en handelen in eerste instantie op grond van wat het kind laat zien, i.t.t. het handelen vanuit de zgn. ontwikkelingstheorieën.
Als het weer het maar enigszins toelaat, spelen we buiten. Daar kunnen de kinderen in de zandbak spelen, fietsen, met de bal spelen, tikkertje doen, verstoppertje spelen. Het is dan ook de bedoeling dat de gastouder een gelegenheid in de omgeving heeft waar de kinderen lekker maar vooral ook veilig buiten kunnen spelen. Als het geregend heeft en de ondergrond erg nat is, blijven de kruipers binnen. Alle kinderen die kunnen lopen of in een wandelwagen kunnen zitten, gaan mee naar buiten. Ook baby’s gaan mee naar buiten: bij mooi weer op een kleed of in de wandelwagen. Bij minder mooi weer letten we erop dat het niet te koud is, omdat baby’s nu eenmaal stilliggen.
Het is de bedoeling dat de gastouder haar activiteiten aanpast aan de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van de kinderen. Dit houdt voor de allerkleinsten in dat de gastouder actief afwisseling in het spel van de baby’s kan aanbrengen: de gastouder wisselt de speelplek af, van de box naar het speelkleed, naar het wippertjes, etc. ook is variatie in het spelmateriaal, zoals rammelaars, knuffels, activity-centre, bijtringen, blokken, etc. van groot belang. Ouders kunnen ook speelgoed van thuis meenemen, dit gaat in overleg met de gastouder.
Er worden momenten gecreëerd waarop de aandacht alleen gericht is op die ene baby, zodat bovenstaande activiteiten gedaan kunnen worden. De gastouder zorgt ervoor dat er genoeg tijd is voor interactie tussen baby en gastouder, zoals knuffelmomenten en schootspelletjes. Ook voor de dreumesen dient er voldoende variatie te zitten in het aangeboden spelmateriaal zodat zij voldoende geprikkeld en gestimuleerd worden. Op de momenten van vrij spelen kunnen deze kinderen spelen met het speelgoed dat ze zelf kiezen. Op andere momenten wordt hen juist bepaald speelgoed aangeboden. Ouders mogen ook speelgoed van thuis meegeven, dit gaat altijd in overleg met de gastouder.
Op momenten dat er gekozen word voor rust, zal een gastouder de kinderen gaan voorlezen. Tijdens het voorlezen bestaat er veel interactie tussen de gastouder en de kinderen. Tijdens meerdere momenten van de dag wordt er met de kinderen gezongen. Naast de vaste zingmomenten voor het eten, wordt er ook spelenderwijs met de kinderen gezongen.
Voor alle activiteiten geldt dat ze vrijblijvend zijn. Uiteraard worden de kinderen gestimuleerd om deel te nemen aan de activiteiten en zal er zoveel mogelijk tegemoet komen worden aan de individuele wensen van het kind, maar een kind kan nooit gedwongen worden om mee te doen met een activiteit.
Bij al het bovengenoemde wordt nadrukkelijk in acht genomen dat de opvang bij een gastouder zo natuurlijk mogelijk verloopt, en daarbij een “normale gezinssituatie” het dichtst benadert. Dat kan in contact met andere kinderen, maar ook alleen. De kinderen leren rekening te houden met anderen, om te gaan met conflicten en op een assertieve manier op te komen voor zichzelf. Ontwikkelingskansen worden geboden en kinderen kunnen zich ontwikkelen tot individuen die zich binnen groepen sociaal en communicatief weten te gedragen.
Aan tafel
De zelfredzaamheid van de kinderen wordt zoveel mogelijk gestimuleerd: eten met een vorkje (ook heel goed voor de oog- handcoördinatie), of het zgn. afhappen van brood (ter stimulatie van de mondmotoriek) en zelf keuzes maken, wat wil je op brood? Kinderen mogen in overleg met de gastouder en de ouder zelf kiezen wat zij op hun brood willen. Ook het elkaar helpen is belangrijk: de dreumes die naast je zit af en toe een stukje brood geven; de pindakaas doorgeven, etc. We proberen de kinderen hierin zoveel mogelijk te stimuleren maar gaan het kind niet pushen. Aan het einde van de dag wordt overgedragen hoeveel het kind heeft gegeten en gedronken. Als de kinderen klaar zijn met eten mogen de kinderen mee helpen met het afruimen van de tafel.
Ouder en gastouder bepalen in overleg wat een kind wel of niet mag eten. Ook kunnen ouders er voor kiezen om zelf eten mee te geven als het kind naar de gastouder gaat.
Wij achten van groot belang dat het kind gezond en vers voedsel krijgt als het bij de gastouder opgevangen wordt. Zo kun je denken aan:
- Vers fruit
- Bruin brood
- Verschillende soorten hartig beleg, bij voorkeur brood niet vooraf gesmeerd met boter
- Melk / karnemelk / yoghurt
- Dixap
- Vruchtensap, aangelengd met water
- Niet teveel snoep*
* dit is afhankelijk van de leeftijd van het kind, maximum wordt in overleg tussen gastouder en vraagouder vastgesteld
Wij vragen de ouders om het melkpoeder, voor de bereiding van de flesvoeding van baby’s, gepast mee te geven in kleine verdeelbakjes voorzien van de naam van het kind. De fles wordt klaar gemaakt op het moment dat het tijd is voor de fles. De fles wordt opgewarmd in de magnetron. De fles mag niet vooraf door de ouders klaar gemaakt worden. Dit in verband met de hygiëne.
De ouders die graag borstvoeding willen blijven geven, kunnen de afgekolfde borstvoeding in de juiste hoeveelheid in flessen meegeven. Deze fles wordt opgewarmd in een speciale flessenwarmer of in een pannetje. Het kan natuurlijk voorkomen dat baby’s hun fles maar voor de helft leegdrinken of helemaal nog geen trek hebben dan worden flessen met poeder maximaal 1 uur bewaard in de koelkast. De borstvoeding mag maximaal 1 uur bewaard worden in de flessenwarmer.
Als kinderen een bepaald dieet volgen, houden wij ons hier uiteraard aan. Als er speciale dieetvoeding aangeschaft moet worden voor het kind vragen we de ouders dit zelf mee te geven.
In bed
De kinderen die naar bed gaan, worden zoveel mogelijk gestimuleerd om zichzelf uit te kleden. Alle kinderen worden op hun rug in slaapzakjes te bed gelegd: ’s winters in een gewatteerde, ’s zomers in een dun katoenen slaapzak. ’s Winters krijgen de kinderen tot 2 jaar een katoenen deken, zonder laken over zich heen, waarbij het bed kort opgemaakt wordt. Bedknuffels en spenen van thuis kunnen meegegeven worden, waarbij wij letten op lusjes, draadjes, etc. in verband met verstikkingsgevaar.
Voor verdere informatie verwijzen wij naar ons protocol wiegendood.
2.3 Overdracht waarden en normen
Iedereen is bij ons welkom en iedereen dient met respect behandeld te worden. Van gastouders wordt verwacht dat zij kinderen respecteren om hun eigenheid. Communiceren met kinderen gebeurt op een gelijkwaardig niveau. Dit houdt b.v. in dat een gastouder door haar knieën zakt, of op een laag stoeltje zit als zij met een kind spreekt. Hierdoor komen zij letterlijk op gelijke hoogte. Er worden geen commando’s naar kinderen geroepen, maar een gastouder loopt eerst naar het kind toe.
Kinderen hebben zelf inbreng in wat zij willen gaan doen en bijv. in wat zij op brood willen eten. Er wordt hun keuze geboden. Voor een kind kan het heel onveilig zijn als hij “zomaar” moet kiezen, maar door het aanbieden van 2 opties, wordt de veiligheid gewaarborgd, tegelijk met het respect voor het zelfbeschikkingsrecht van het kind.
Ieder kind heeft recht op vrijheid van religie en levensbeschouwing. Wij zijn niet verbonden aan een religieuze stroming. Alle geloofsovertuigingen en andere levensbeschouwelijke achtergronden zijn bij ons welkom.
Kinderen doen op verschillende momenten, bij ons of ergens anders, ervaringen op die verschillende emoties met zich meebrengen. De gastouder besteedt hier altijd aandacht aan het gaat hier dan vaak om een gebeurtenis in het leven van een kind zelf. Dit kan van alles zijn, overlijden, geboorte, feesten en treurdagen.
Ook besteden we zorg en aandacht aan het respectvol met elkaar omgaan van de kinderen onderling. Niet wenselijk gedrag wordt met het(de) kind(eren) (op diens niveau) besproken en afspraken worden gemaakt hoe in het vervolg te handelen. Kinderen mogen elkaar niet slaan/omduwen enzovoort. Belangrijk hierin is dat de gastouder de kinderen een alternatief voor het ongewenste gedrag biedt. Bijv. je mag een speeltje niet van een ander kind afpakken, maar je mag wel vragen of je mee mag spelen. De gastouder leert kinderen hierdoor vriendschappen te sluiten en te onderhouden.
Door kinderen een alternatief te bieden voor hun gedrag, leren ze ook vijandschap te voorkomen en conflicten op te lossen. Belangrijk bij het oplossen van een conflict is dat de gastouder op gelijk niveau (letterlijk) met de kinderen communiceert (zie elders “communicatie”).
Samen met de kinderen onderzoekt de gastouder wat er gebeurd is, waarbij alle betrokkenen hun verhaal mogen doen. Dan biedt de gastouder het alternatief aan en wordt erop gelet dat kinderen elkaar verontschuldigingen aanbieden. Want verontschuldiging en vergeving staan aan de basis van nieuwe kansen op goed gedrag. Kinderen leren dat iemand niet “stout” is, maar even “stout” deed, maar verder wel een lief kind is. Zo blijft het respect voor elkaar bestaan en blijft het gedrag het onderwerp.
Kinderen worden beloond voor goed gedrag in de vorm van complimenten of een extra privilege (jij hebt zo lief met pietje gespeeld, nu mag jij een boekje kiezen wat ik ga voorlezen). Bij zindelijkheidstraining wordt gebruik gemaakt van stickers, die te verdienen zijn bij het op toilet/potje gaan. Er wordt zo min mogelijk gestraft. Niet gewenst gedrag wordt geprobeerd af te leren, door het positieve gedrag te benadrukken. Ook worden kinderen afgeleid, zodat zij het niet gewenste gedrag
vergeten. Soms wordt een kind letterlijk uit een situatie gehaald. Dit houdt concreet in dat een kind vanuit het ene spelmoment/activiteit naar een andere wordt begeleid.
Straffen die voor kunnen komen:
- Kinderen mogen even niet met elkaar spelen, maar ieder wordt iets anders aangeboden
- Even zitten. De maximale tijd hiervoor is de leeftijd van het kind in minuten. Dit gebeurt alleen als alle ander mogelijkheden reeds uitgeprobeerd zijn!
ALTIJD is een kind in de ruimte waar de anderen zich bevinden. Kinderen worden NOOIT afgezonderd. Deze vorm van buitensluiting staat haaks op ons beleid om kinderen veiligheid te bieden.
Hoofdstuk 3 Opvangcriteria
3.1 Eisen aan opvanglocatie
Er wordt in elk huis waar kinderen opgevangen worden een risico-inventarisatie Gezondheid en een risico-inventarisatie Veiligheid gemaakt. De inventarisaties worden uitgevoerd door een medewerker van De Oppas. De criteria die hiervoor gehanteerd worden zijn afkomstig van de checklisten die door de MO-groep zijn opgesteld. Naar aanleiding hiervan wordt een plan van aanpak opgesteld, ook dit wordt gedaan door een medewerker van de Oppas. Hieruit komen actiepunten en werkafspraken waar de gastouder zich aan moet houden. Al het bovengenoemde is voor ouders en gastouder inzichtelijk bij de Oppas. Ouders en gastouder worden ook op de hoogte gesteld van de actuele situatie.
De inventarisaties worden elk jaar herhaald.
Er wordt gekeken hoeveel kinderen een gastouder op mag vangen gezien de speelruimte en de buitenspeelruimte die beschikbaar is in en om het huis waar de opvang plaats gaat vinden. Het opvangadres moet beschikken over voldoende speel- en slaapruimte voor de kinderen, inclusief één voor kinderen tot de leeftijd van 1,5 jaar op het aantal kinderen afgestemde afzonderlijke slaapruimte. Het opvangadres beschikt over voldoende buitenspeelmogelijkheden, afgestemd op het aantal kinderen en de leeftijd van de op te vangen groep. Het opvangadres is voorzien van voldoende en goed functionerende rookmelder; het gehele opvangadres is te allen tijde rookvrij.
3.2 Intake en kennismakingsprocedure
Zodra ouders zich hebben ingeschreven bij De Oppas neemt een medewerker van de oppas contact op met de ouders om een kennismakingsgesprek te plannen. Tijdens dit kennismakingsgesprek worden allerlei zaken doorgesproken met de ouders, van opvangtijden tot eetgewoonten tot ideeën over b.v. tv kijken. Daarna wordt er gekeken of er een gastouder in het bestand staat welke aansluit bij de ideeën en wensen van de ouder. Vervolgens wordt er een kennismakingsgesprek gehouden. Hier is altijd een medewerker van de Oppas aanwezig. In dit gesprek wordt uitgebreid gesproken over alles waar de gastouder en de vraagouder mee te maken krijgt tijdens de opvang. Hierna krijgen ouders en gastouder bedenktijd waarna zij De Oppas laten weten of zij met elkaar in zee willen gaan.
De opvangovereenkomst wordt opgemaakt en er kunnen wenafspraken gemaakt worden.
3.3 De gastouders
Graag willen wij aangeven hoe wij het contact tussen de gastouder en het kind zien. Daarbij beschrijven wij hoe deze ideeën van invloed zijn bij de verzorging van het kind.
Eisen aan gastouder
Van gastouders wordt verwacht dat zij in hun begeleiding van de kinderen in hun ontwikkeling en daarmee in hun spel, rekening houden met de ontwikkelingsfase van het kind. Dat zij ervoor zorgen dat een kind geprikkeld wordt zich verder te ontwikkelen.
Gedurende de dag is het van belang dat er activiteiten aangeboden worden voor alle leeftijd categorieën/ontwikkelingsfasen. Ook dient een gastouder rekening te houden met belangrijke emoties die spelen voor kinderen individueel dan wel voor de hele groep.
Een gastouder dient zich bewust te zijn van het feit dat leren alleen al voor emotie kan zorgen. Te denken valt aan blijdschap bij iets wat lukt en verdriet bij iets wat mislukt. Gastouders benoemen deze emoties samen met het kind (“fijn hè, dat het gelukt is, wat ben je blij!” Of “ik zie dat je een beetje verdrietig bent dat het niet gelukt is, zullen we het nogmaals proberen”?). Door het benoemen van de emotie, leren kinderen de emotie te herkennen. Ook leren ze met de emotie om te gaan.
De Oppas hanteert m.b.t. de eisen die zij stelt aan de gastouder het hiervoor ontwikkelde intakeformulier.
Wennen bij gastouder
Voordat een kind bij de gastouder komt is het belangrijk dat het kind een aantal keer komt wennen. Zo kan het kind kennismaken met zijn gastouder en geleidelijk wennen aan zijn nieuwe omgeving.
Het wennen wordt zorgvuldig opgebouwd. Het wennen begint met een uurtje samen met mama en/of papa en eindigt met een ochtend of middag met slapen erbij. In de meeste gevallen zal het kind drie keer komen wennen, voor kinderen die moeite hebben met wennen kan er eventueel extra gewend worden. Het wenschema kan ten alle tijden worden aangepast. Het kind staat in het wenproces centraal. Al deze zaken worden in het intakegesprek overlegd met de ouders.
Vervanging van gastouder
Het kan voorkomen dat een gastouder niet aanwezig is, bijvoorbeeld in het geval van ziekte of een vakantie.
In eerste instantie wordt gekeken of vervanging noodzakelijk is. Soms is het zo (bijv. in vakantieperiodes) dat de gastouder er weliswaar niet is, maar dat de kinderen ook op vakantie zijn waardoor er geen vervanging nodig is.
Daarna wordt er gekeken of er andere gastouders in het bestand aanwezig zijn die de opvang voor de desbetreffende kinderen over kan nemen. Uiteraard zullen wij proberen er zoveel mogelijk voor te zorgen dat de vervangers dezelfde zijn waardoor de kinderen deze vervangende gastouder ook kennen. De Oppas legt zichzelf hierin een inspanningsverplichting op maar kan de vervanging van een gastouder niet garanderen.
Professionele houding gastouder
Wij vragen van onze gastouders uiteraard een professionele houding t.o.v. kinderen en
Ouders. Gastouders dienen:
- Lichamelijk en geestelijk gezond te zijn
- Bereid te zijn tot samenwerking met het gastouderbureau
- Bereid te zijn tot het volgen van cursussen / trainingen / bijeenkomsten die gerelateerd zijn aan de opvangtaak
- Privacy gevoelige informatie en gegevens te respecteren en niet door te spelen aan derden
- Open te staan voor en respecteren van andere gewoonten, culturen, levenswijze en opvoedingsideeën.
- Te beschikken over goede communicatieve vaardigheden en in staat te zijn om op een professionele manier contact met vraagouders te onderhouden en afspraken te maken.
- Kennis te hebben van de ontwikkeling van kinderen, positief staan ten opzichte van de pedagogische doelstellingen en deze in praktijk kunnen brengen
- Kennis te hebben van EHBO voor kinderen
- In staat te zijn tot reflecteren op eigen handelen
- Kinderen niet alleen te laten of onder toezicht te stellen van anderen
- Regelmatig en gedurende minimaal een half jaar beschikbaar te zijn voor opvang
- Een goede beheersing van de Nederlandse taal te hebben
- Goed telefonisch bereikbaar te zijn
- In bezit zijn van een AVP verzekering / inzittende verzekering bij gebruik van een auto
Daarnaast wordt er door de Oppas een lijst met criteria voor de kwaliteit van de gastouder opgesteld.
Deze lijst wordt jaarlijks besproken met de gastouder en de opvang van de kinderen wordt geëvalueerd.
Dit alles om de kwaliteit van opvang zo hoog mogelijk te houden.
Ook zijn alle gastouders, aangesloten bij De Oppas, in het bezit van VOG verklaring. Als een kind bij
de gastouder thuis wordt opgevangen zijn alle volwassenen die woonachtig zijn op het opvangadres
ook in het bezit van een VOG.
3.4 Opvang
Een belangrijk aspect is ook de manier van werken binnen de opvang, daarbij gedacht aan sfeer, indeling van de groep en de communicatie.
Sfeer
Wij vinden het belangrijk dat de sfeer in een huis van een gastouder rust en respect uitstraalt, waarbinnen kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Door een vast dagritme te hanteren, is er een mate van voorspelbaarheid, waardoor er rust en zekerheid ontstaat. Kinderen weten waar ze aan toe zijn. Communicatie vinden wij belangrijk en komt de sfeer ten goede. Communicatie heeft altijd een positief uitgangspunt. Openheid vinden wij belangrijk. In de ochtend is er ruimte voor de ouders om een goede overdracht te geven en aan het einde van de dag gebeurd dit andersom. Door veel met ouders te communiceren (zowel mondeling als schriftelijk) zijn de zaken helder en is er ruimte om vragen te stellen.
Groepsopbouw
Per gastouder mogen er maximaal 6 kinderen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar opvangen worden. Hierbij dienen de eigen kinderen tot 10 jaar meegeteld worden. Per gastouder mogen er 5 kinderen tussen de 0 en 4 jaar opgevangen worden, inclusief eigen kinderen van de gastouder tussen de 0 en 4 jaar. Bij een gastouder mogen te allen tijde maximaal 4 kinderen van 0 tot 2 jaar aanwezig zijn, waarvan maximaal 2 kinderen van 0 jaar. Dit is ook inclusief eigen kinderen.
Daarbij hangt het aantal kinderen per opvangadres ook af of de gastouders geschikte slaapruimtes, speelruimtes en buitenruimtes beschikken om deze kinderen op te vangen.
Iedere gastouder heeft z’n eigen rituelen m.b.t. bijv. het opstarten van de dag (welke liedjes er gezongen worden ter verwelkoming van de kinderen) of bij het naar bed gaan. Deze rituelen maken de gastouder zich eigen en vertrouwd (sociaal-emotionele veiligheid).
Bij de planning van de kinderen wordt rekening gehouden met de leeftijdsopbouw van de andere geplaatste kinderen. Zodat het verticale karakter (redelijk natuurlijke gezinssituatie) van de groep behouden blijft. Ouders mogen altijd hun voorkeur voor een specifieke gastouder opgeven. Bijv. omdat daar al een broertje/zusje zit of een vriendje/vriendinnetje. Hier wordt zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Als de wens van de ouders om een bepaalde reden geen gehoor kan vinden, wordt een alternatief aangeboden. Ook kan aangegeven worden op wat voor termijn er eventueel wel aan de wensen van de ouders kan worden voldaan. Ouders kunnen dan kiezen welke oplossing zij het beste vinden voor hun kind.
Dagindeling
Omdat gastouders vaak met verschillende leeftijden werken beschrijven we ook verschillende dagritmes.
Voor de jonge baby’s wordt zoveel mogelijk het dagritme van thuis aangehouden;
- de dreumesen slapen één of twee keer per dag dat hangt af van de behoefte van het kind en het ritme thuis. Verder volgen zij het dagritme van de gastouder;
- de peuters slapen 1 keer per dag, sommige grote peuters slapen overdag helemaal niet meer.
De indeling van de dag ziet er dan globaal als volgt uit:
- Een kind wordt op het afgesproken tijdstip bij de gastouder gebracht. De gastouder begroet het kind en de ouder, bespreekt eventuele bijzonderheden en neemt samen met het kind afscheid van de ouder. Als dit afscheid wat moeilijk verloopt probeert de gastouder het kind van zijn verdriet af te leiden door speelgoed aan te bieden of samen iets te gaan doen.
- Als iedereen er is begint het normale dagritme van de gastouder. Gastouders betrekken de kinderen in de dagelijkse gang van zaken. Zo proberen ze zoveel mogelijk het meehelpen met opruimen te stimuleren omdat wij kinderen graag willen leren zorg voor hun omgeving te hebben. Ook het helpen met tafeldekken is hier onderdeel van. Het betekent voor u als gastouder dat uw eigen huishoudelijke taken op een ander tijdstip van de dag of misschien zelfs op een ander moment van de week zullen plaatsvinden. Als gastouder bent u er tijdens de uren dat u opvang biedt voor de gastkinderen. Natuurlijk is het met peuters een geweldige activiteit om samen de ramen te zemen of „mee te helpen‟ met het eten voorbereiden. Waarschijnlijk zal het resultaat er anders uitzien dan u gewend bent, maar gezellig is het wel! U bent als gastouder meer aan huis gebonden, omdat het ritme van elk kind weer anders kan zijn. Ook klusjes als boodschappen doen of op bezoek gaan bij iemand komen op het tweede plan. U bent immers aan het werk.
- Eten, vrij spelen, gerichte activiteiten en slapen wisselen elkaar af. Dit alles gebeurt met instemming van de ouders. Er wordt rekening gehouden met het dagritme van de gastouder maar zeker ook met het ritme van het kind in de thuissituatie.
3.5 Communicatie
Communicatie tussen gastouder en ouders.
Wanneer je als ouder je kind toevertrouwt aan anderen is het belangrijk dat er gecommuniceerd wordt over hoe het gaat. Ouders kunnen over die communicatie heel verschillende opvattingen hebben. De ene ouder wil alles weten, andere ouders vinden het voldoende geïnformeerd te worden wanneer er iets bijzonders is gebeurd. Sommige ouders laten zien en/of weten dat ze heel tevreden zijn over de gastouder, andere ouders kunnen een gevoel geven dat een gastouder het nooit goed doet.
We vinden het belangrijk om goed te communiceren met ouders over hun kind. Dat begint al bij de eerste kennismaking met ouders: we vertellen uitgebreid over de manier van werken en het belang dat wij hechten aan het contact met ouders.
Er kan op verschillende manieren met ouders over hun kind gecommuniceerd worden door de gastouder:
- de (dagelijkse) mondelinge communicatie
- schriftelijke communicatie
De (dagelijkse) mondelinge communicatie
Het is voor ouders belangrijk aan het eind van de dag terug te horen hoe de dag voor hun kind is geweest: hoe heeft het kind het gehad, zijn er leuke voorvallen geweest, heeft het kind zich bezeerd, enz. Vooral bij de jongste kinderen is dit heel belangrijk. De grotere kinderen kunnen zelf soms vertellen hoe de dag is geweest. Maar ook hier is het noodzakelijk dat de gastouder de ouders goed informeren. Een belangrijk aspect is de manier waarop de gastouder zowel de ouders als de kinderen benadert. Een kind voelt zich welkom als het enthousiast wordt ontvangen, terwijl de ouder voelt dat het kind in goede handen is en warme aandacht krijgt. Een kind enthousiast verwelkomen wil zeggen dat je laat blijken dat je het leuk vindt dat dat kind er is. Leg enthousiasme en belangstelling in het contact naar ouders en kinderen. “Het is goed gegaan, goed gegeten en gedronken”, op zich belangrijke informatie voor ouders, kan vooraf worden gegaan door “Hij heeft vandaag veel plezier gehad met …”. Een kind is zo bijzonder dat er altijd wat bijzonders te melden valt.
Hierboven is al aangegeven dat ouders op verschillende manieren communiceren over hun kind. Juist omdat het over hun kind gaat kan de boodschap nadrukkelijk, stellend, emotioneel of veroordelend overkomen. Van een gastouder mag verwacht worden dat zij hier professioneel mee omgaat.
- blijf uit de emotie wanneer je in gesprek bent met ouders
- zoek antwoorden bij jezelf
- blijf uit de aanval-verdediging sfeer
- vermijdt het be- of veroordelen
- vertrouw op je eigen deskundigheid
Schriftelijke communicatie
De schriftelijke communicatie bestaat b.v. uit het contactschriftje. Gedurende de baby/dreumestijd van een kind kan een contactschriftje bijgehouden worden. De ouders schrijven wetenswaardigheden over
het kind die van belang kunnen zijn voor de gastouder, en de gastouder schrijft in het schriftje hoe de dag voor het kind is geweest. Voor ouders is dit heel prettig: Ze kunnen zelf die dingen opschrijven waarvan ze het belangrijk vinden dat de gastouder het weet (hoe heeft het kind geslapen, iets bijzonders gebeurd, enz.) en ze kunnen rustig terug lezen wat hun kind die dag heeft meegemaakt. Zowel gastouder als ouders kunnen dan naar het kind reageren op wat er thuis resp. bij de gastouder is voorgevallen.
Vooral bij kleine kinderen kan het belangrijk zijn dat zo’n schriftje wordt bijgehouden: er zijn belangrijke aspecten in de verzorging en de ontwikkeling die snel gaan, er gebeurt veel en het is goed daar oog voor te hebben, op in te spelen en over te communiceren, zowel voor ouders als voor de gastouder.
Wanneer uit observaties van de gastouder en gesprekken met ouders blijkt dat een kind zich niet optimaal ontwikkelt kunnen er verdere stappen genomen worden. Ouders kunnen bijvoorbeeld verwezen worden naar consultatiebureau of huisarts. Als organisatie hebben wij de rol ‘ouders daarin te adviseren en te ondersteunen. De keuze in de te nemen stappen is aan de ouders. Vanuit het welbevinden van het kind bij de gastouder blijf je echter nauw betrokken en in gesprek met de ouders.